Sunday, March 30, 2008

MEMAHAMI APA YANG TERSIRAT DALAM PERLEMBAGAAN NEGARA

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamuakaikum warahmatullahi wabarakatuh

Selamat bersua kembali..

Terjemahan kata kata mutiara Al Hikam (Jangan berharap kepada sesuatu selain Allah): Jangan mengadu/meminta sesuata hajat kepada selain Allah, sebab ia sendiri yang memberi/menurunkan hajat itu kepadamu.Maka bagaimanakah sesuatu selain Allah akan dapat menyingkirkan sesuatu yang di letak oleh Allah. Siapa yang tidak dapat menyingkirkan bencana yang menimpa dirinya sendiri, maka bagaimanakah akan dapat menyingkir bencana dari lainnya.

Tibanya sesuatu bencana itu menyebabkan engkau berhajat kepada bantuan pertolongan, maka dalam setiap hajat jangan mengharapkan selain daripada Allah, sebab selain sesuatu daripada Allah itu juga berhajat kepada seperti kau. Sebab siapa yang menyandar (menggantungkan nasib) pada sesuatu selain Allah, bererti tertipu oleh sesuatu bayangan khayal, sebab tidak ada yang tetap selain Allah yang selalu tetap kurnia dan nikmat rahmatnya kepadamu..

MEMAHAMI APA YANG TERSIRAT DALAM PERLEMBAGAAN.

Dalam perlantikan Menteri Besar untuk beberapa negeri baru baru ,(lebih lebih lagi bagi Negeri Trengganu) ada pihak pihak yang sengaja mempertikaikan kuasa DYMM Agong dan Majlis Raja Raja yang telah di peruntukkan dalam perlembagaan Negara.



Alhamdullilah Perlantikan berjalan lancar sepertimana peruntukan perlembagaan.Namun Rakyat prihatin tidak boleh leka.Jadikan satu iktibar dan peringatan.

Mereka kononnya amat prihatin akan perlembagaan Negara. Dari pengamatan mereka sebagai pakar dalam Perlembagaan mereka dapati DYMM tidak mengikut peraturan perlembagaan dalam perlantikan Menteri Besar.

Mereka cuba menidakkan kuasa Sultan Sultan sebagaimana di peruntukan dalam perlembagaan.

Tujuan mereka menimbulkan isu ini adalah untuk membuka jalan supaya perlembagaan Negara di ubah kalau boleh sampai tahap Peruntukan untuk Keistimewaan Raja Raja dan Orang Melayu terhakis dari perlembagaan.

Mereka,walaupun warga Negara Melaysia, sebenarnya tidak menyenangi Perlembagaan Negara.

Di bawah ini adalah komen komen yang telah saya post dan keluar dalaam blog blog tertentu seperti berikut :

Kepada blogger : kudakepang

AKUM.Datuk,hari kabinet angkat sumpah jawatan saya dalam kereta menuju ke KL dan melalui siaran radio rtm klasik national,saya dengar siaran langsung angkat sumpah kabinet.

Setiap Menteri tersebut melafaskan ikral dan inti pati angkat sumpah itu amat jelas pada saya ungkapannya "..bahawa saya berikral untuk mempertahankan perlembanggan.."

Rupanya setiap menteri dan MP bersumpah mempertahanan perlembagaan kita...Menteri dan MP Masuk perliament bukan bertujuan untuk pinda perlembagaan,bukan begitu Datuk?

Tak apa lah Pak Lah tak hormat perlembagaan parti dia,(UMNO pun Tak relevant sangat pada setengah kita). Tapi dia baru saja memperbaharui sumpah dia di hadapan Agong untuk mempertahankan perlembagaan..Itu sumpah Paklah..(Saya takut dengan sumpah sebab itu saya masih tak masuk umno baru kerana sumpah).

Saya pun hairan sungguh,jadi MP,jadi adun,jadi menteri ,jadi PM tapi tak pernah baca perlembagaan negara dan tak tahu sistem pemeritahan negara kita.Eloknya setiap calun yang nak bertanding kena tunjuk sijil pengesahan dia faham dan hafal perlembagaan.(boleh saya tubuh sekolah yang mengeluarkan sijil tu.)

Sebenarnya dalam negara kita ni,,rakyat hanya memilih MP dan ADUN melalui pilihan Raya,mereka tak memilih PM atau MB atau KM.Rakyat tak terlibat dalam pemilihan itu.

Yang memilih PM ialah Agong dan MB di pilih oleh SULTAN bagi Negeri Negeri yang Beraja; bagi KM di pilih oleh Yang Di Pertua bagi negeri yang tak Beraja.

Lepas itu,siapa yang nak di pilih dan di lantik terpulang kepada budi bicara AGONG,SULTAN DAN YANG DIPERTUA.

Untuk perlantikan PM sebenarnya AGONG boleh pilih siapa sahaja di Kalangan MP yang di fikirkan dapat sokongan ramai.Pilihan MP itu tak mestinya dari kalangan parti yang menang majority.

Kalau pun Agong tersalah buat pilihan iaitu pada pandangan DYMM MP A boleh dapat sokongan ramai tapi sebenarnya tidak,ini tak mengapa tidak menyalahi perlembagaan .

Perlantikan itu mesti di teruskan kerana sah.Semua kena akur.

Sekiranya Orang yang di lantik tidak di terima oleh majority Dewan Rakyat,Ahli Dewan boleh buat undi tak percaya dan pilih calun lain untuk pengundian, Nama yang menang di kemukakan pada Agong untuk di perkenankan.Selesai

Di negeri negeri pun sama juga processnya.Kenapa begitu? Sebenarnya banyak hikmahnya,,

Orang orang yang di pertanggungjawabkan dalam mereka- bentuk, perlembagaan kita dulu (sekitar tahun 1948?)sudah fikir habis habis,masak masak,termasuk perkara perkara yang boleh merugikan masa depan bangsa, lebih lebih lagi untuk menjaga hak raja raja dan hak istemewa orang melayu.

Dalam perlembagaan kita, keistemewaan ini sudah di letakkan dalam peti besi dan di kunci.Anak kuncinya di pegang oleh majlis raja raja,(saya pinjam kata kata KuLi),tapi sekarang anak kunci ada rosak sedikit pasal ada pindaan pada bab tersebut.

Orang Melayu patut faham, Bukan Melayu dan yang Melayu campur campur,dan orang Islam bukan Melayu, sukar sikit nak faham .

Ingat negara kita tak sama dengan negara lain.itu sebab kita ada akta yang melarang menghina Raja Raja...Ini semata mata nak pertahankan perlembagaan kitaMaka oleh yang demikain, mana mana Pemimpin Melayu yang tidak menghormati perlembagaan tak layak jadi pemimpin..

Masalah besar kita ni tak ada pemimpin Melayu yang tulin,,sebab itu mereka kurang mengerti firasat orang Melayu.Pak lah sendiri pun bukan, betul Datuk? Sebab itu Patrik boleh senang berkawan dengan dia.wassalam.tarikh 25/03/08
8:13 AM
https://www.blogger.com/comment.g?blogID=29933783&postID=4761756738789463030


Di bawah ini adalah komen komen dalam bahasa Inggeris (versi nya berbeza sedikit) kepada blogger:Nuraina A Samad


https://www.blogger.com/comment.g?blogID=38530403&postID=1376675703569823312

Remember in 1946 when the Colonial British Government wanted to form The Malayan Unions where all the powers of the Sultan Sultan and Yang di Pertuan Agong to be stripped completely powerless and Their authority were only limited to matters of Religion of Islam ( Heads of Islam in their respective states )?

The Malays uprisings all over the Peninsular then prevented it becoming a reality. The sudden realization of the Malay that British’s plan did not guarantee the future of the Malays who are the rightful owners of The Mother Land, really inspired and steamed up their emotion to the hilt and produced result.

That was entirely the affair of the Malays .Others were fence sitters, including those Indian Muslim and mamak who preferred to be call Pakistanis as the got better treatments from British compared to the Malays..(I am not racist merely stating the reality exited then).

The new constitution and new agreement between all Raja Raja Melayu were drafted accepted and sealed after the British retracted and abandoned The Malayan Unions, of cause, there were objections from radical Malays. They objection mainly on citizenship status of the immigrants. and they have separate aspiration , ideology and better agenda for the Malays .Some had been influenced by Sukarno to fight the British and some by the communist.

However, what the British failed to do to the Malays on Malayan Unions , Tun M almost succeeded in it with the support of his UMNO baru .His idea similar to the British to strip the power or the Raja Raja through amendments of the constitution, to create Malayan -Union typed of administration. If not a few who dare to challenge and resist him., he would have claim 100% success ! .

Our country is difference from others. This is because our Nationhood foundations is also difference. That is why we have the constitution but yet we put the Agong and Majlis Raja Raja ‘above’ the constitution .We have the “exclusivity clause” in the constitution for the rights of the Malay rulers and rights of the Malays. All this rights is sealed in the “peti besi and the keys to this peti besi is hold by the Malay Rulers” phrase borrowed from KU LI .

Please respect our constitution. Our king is not constitutional monarchy neither absolute monarchy.

Fore those we are loyal and love this country and thinking no where else to go, should together protect the constitution. Even during oaths taking , all the MPs and Ministers are swearing to protect the constitution and not to amend it.

To those” concerned citizens” mentioned by Tun M, I have this to say don’t show your ‘concern’ too much on the constitution as your reason is very glaring . Your intention is to find fault for justifications to amend further the constitution again until it renders useless and turn the country republic!

Latest news just received at this time of posting . In Trengganu about 60000 gathers at Kuala Trengganu airport to welcome home DYMM.. Dualat Tuanku !a
11:27 AM

https://www.blogger.com/comment.g?blogID=38530403&postID=1376675703569823312

No comments: