Tuesday, March 25, 2008

PERLANTIKAN MB GANU

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamuakaikum warahmatullahi wabarakatuh



Terjemahan kata kata mutiara Al –Hikam: Bukan seorang arif itu, orang yang bila ia menunjuk sesuatu ia merasa bahwa Allah lebih dekat dari isyaratNya, tetapi orang arif itu ialah yang tidak mempunyai isyarat, karena merasa lenyap diri dalam wujud Allah, dan di liputi oleh pandangan (syuhud) kepada Allah.

Yahni siapa yang masih mempunyai pandangan kepada sesuatu selain Allah, maka belum sempurna sebagai seorang (yang mengenal kepada Allah).Tetapi seorang arif yang sesungguhnya ialah yang merasakan kepalsuan segala sesuatu selain Allah, sehingga pandangannya tiada lain melainkan kepad Allah.

PERLANTIKAN MB TRENGGANU
Berikut text email yang saya terima dari member

PERLANTIKAN MUKTAMAD: Adun BN Boleh Kemukakan UNDI TAK PERCAYA! - DR AZIZ BARIPosted on Monday, March 24 @ 02:54:49 MYT by greenboc
OlehTamiziMohdJam


APA yang perlu dilakukan oleh semua pihak di Terengganu sekarang ialah akur dan menghormati keputusan MPPR yang melantik Dato Ahmad Said sebagai Menteri Besar yang baru.
Menurut, Profesor Dr. Abdul Aziz Bari (foto) yang mengulas tentang kemelut politik di Terengganu yang kian panas dan membingungkan, "betul atau salah sudah tidak penting lagi kerana tidak ada apa yang boleh dilakukan."

"Keputusan MPPR adalah berdasarkan kuasa budibicara dan ini ada elemen yang subjektif. Ia tidak boleh dipersoalkan."
Lagipun Sultan tidak boleh dibawa ke mahkamah: Mahkamah Khas Raja-Raja cuma menangani tindakan peribadi.
Perlantikan Menteri Besar adalah tugas rasmi".Dr. Abdul Aziz berkata sebab itulah pihak-pihak yang tidak puas hati perlu diam dan jangan membuat hal-hal yang sia-sia."Menganjurkan tunjuk perasaan membantah tidak akan mendatangkan apa-apa.
Mereka perlu menunggu dewan bersidang dan mengusulkan undi tidak percaya kepada Ahmad untuk menjatuhkannya", kata Pensyarah Undang-Undang UIAM itu lagi.
Beliau menambah komen dan kutukan Perdana Menteri juga tidak berguna kerana beliau tidak ada kena mengena dalam soal perlantikan di peringkat negeri.
Dr. Abdul Aziz menambah sekiranya Ahmad berjaya dijatuhkan melalui undi tidak percaya maka MPPR perlu melantik ADUN lain yang dirasakan mempunyai sokongan majoriti."Atau pun terus membubarkan dewan supaya pilihan raya boleh diadakan agar rakyat dapat membuat keputusan!"
Pakar Perlembagaan dari UIAM itu berkata dalam Perlembagaan Negeri – dan juga Persekutuan – ada peruntukan di mana ketua negeri boleh "memprorog atau membubarkan dewan."Peruntukan ini dinyatakan tanpa ada permintaan dari kerajaan yang ada. Saya fikir ini boleh digunakan oleh Sultan atau MPPR dalam keadaan seperti yang wujud di Terengganu sekarang".
Dr. Abdul Aziz menyatakan bahawa senario di Terengganu tidak pernah berlaku. Beliau menyalahkan ahli-ahli politik yang cuba menipu dan mengelat dalam pilihan raya."Ini menyebabkan timbul keraguan sama ada orang yang dikatakan disokong itu benar-benar menang dengan cara yang sah".
Sebelum ini timbul dakwaan yang pihak istana tidak senang dengan tragedi di Batu Burok dan kekecohan di Marang pada hari mengundi."Sebab itu saya fikir adalah wajar jika pilihan raya diadakan semula supaya satu proses yang bersih dapat diadakan dan keputusan itu nanti akan menjernihkan keadaan yang berlaku di Terengganu" tegas Dr. Abdul Aziz lagi.


Di bawah ini adalah :
Press Statement by Tengku Razaleigh on the Terengganu MB crisisPosted by Raja Petra Monday, 24 March 2008.On the crisis over the appointment of the Chief Minister of Terengganu.
"The situation in Terengganu is a crisis of government, not of the Constitution. The Sultan acted within his powers in appointing the person who, in his judgment, is likely to command the confidence of the majority of the members of the State Assembly.
Ahmad Said's appointment is effective and he is now the Chief Minister of Terengganu. It is up to the properly convened State Assembly to test him with a vote of confidence in due course.
Petitions, threats, coercion and declarations of support for the Prime Minister and his candidate have no bearing on the legality of the Sultan of Terengganu's appointment of his own Chief Minister.
Perhaps we have forgotten what it is like to conduct ourselves with good manners and due respect for the Constitution and the sovereignty of the Ruler.
Prime Minister Abdullah Ahmad Badawi's statement yesterday that "the appointment of anyone but Datuk Seri Idris Jusoh as Terengganu Menteri Besar is unconstitutional" is wrong.
As in the recent crisis in Perlis, the Prime Minister’s actions suggest stunning ineptness in managing fundamental relationships and straightforward functions of government.
This storm in Terengganu is just the latest in a series of crises brought on by an apparent failure to understand how State powers work relative to Federal ones.
This is alarming because the Barisan government now has five Opposition-controlled states to contend with out of the nine in Peninsular Malaysia. The mis-handling of chief ministerial appointments in Perlis, and now in Terengganu, mean that our leadership in two other states is now in jeopardy.
After fifty years of independence, I am sure we should be capable of resolving our issues in a efficient and respectful manner.
Tengku Razaleigh Hamzah"
7:51 PM

Banyak di antara rakyat yang masih tak faham perjalanan sistem Pemerintahan Negara kita yang mengamalkan sistem demokrasi dimana dalam masa yang sama kita ada Agong dan Majlis Raja Raja yang mempunya peranannya yang tersendiri.
Harap huraian dari dua tokok tersebut dapat memberi penjelasan kepada pembaca.
wassalam

No comments: