Sunday, April 27, 2008

PERJALANAN HAKIKAT (Bahagian 4)

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh

Selamat bersua kembali..

PERJALANAN HAKIKAT .(Bahagian 4)

[Bunga paku dalam paku
Paku datang dari seberang
Cari Aku dalam aku
Aku berselindung dalam terang-disumbang oleh Abang Jalil Bachik , Melaka)


Kapal Singh akan terus membantah pembentukan Negara Islam di Malaysia . Pelembagaan Malaysia memperuntukan Negara secular, walau pun Islam ugama resmi, kata Kapal seperti lapuran NST hari ini.

Tersentak juga hati Atuk Man membacanya.

Kereta Citra yang di pinjam dari anaknya meluncur laju, menuju ke Shah Alam. Isteri Atuk Man, Wan Je, yang memandu. Atuk Man jadi penumpang duduk di sebelah kiri dengan kepala di sandarkan ke head-rest sambil matanya memerhati pokok pokok kelapa sawit di sepanjang Lebuh Raya Guthrie menghala ke bukit Jelutung.

Atuk Man pergi ke Shah Alam nak bertemu student UiTm yang nak menyewa ‘condo blok crystal’ di pinggir kampus UiTM. Kondo itu anaknya beli. Dia hanya tolong uruskan kerana anaknya tak ada di Malaysia.

“Sebenarnya salah kita orang Islam tak hendak mencabar kes ini ke Mahkamah” Fikir Atuk Man bila terbaca berita itu di halaman dua NST.

“Apa yang kita perlu buat ialah cari seorang’pesalah yang insaf’ supaya mencabar mahkamah agar dia di bicarakan mengikut peruntukan dalam Islam atas fahaman Islam adalah ugama Malaysia.” Fikir Atuk Man lagi.

Atuk Man mendengar bunyi deru ‘’Hu..Hu..Hu” dari tayar kereta. Dan dia faham.Tayar kereta pun berzikir, macam..pokok pokok haiwan..kerebau..lembu..burung burung.. .katak...serangga.. malah ..angin. hujan guruh .. apa saja ...semua kejadian Allah ..termasuk kejadian melalui tangan manusia seperti engine kereta …berzikir. Zikir engine kereta,… Huu…Tayar berzikir, Huu..Huu, ,. Huu....Angin air con yang keluar dari grillenya kat desk board, pun berzikir…huu…huu…huu

Kata Tok guru Atuk Man… “Hu” itu sebenar nama Allah yang tersembunyi...Saya izinkan, kamu amalkanlah”

Guru itu tinggal di Kuala Pilah, berpesan jangan sekali tinggal zikir kerana bila kita tak berzikir ,waktu itu syaitan akan masuk.

Arman ,kawan baik Atuk Man, yang memperkenalkan guru itu untuk memberi ’ijazah’ kepada Atuk Man waktu itu.(Sebelum itu Atuk Man sudah faham sikit hakikat, sudah ada asas, tapi tak ada guru yang ‘bertauliah’ untuk beri ijazah, jadi Arman kenalkan kepada guru ini).

Arman berkata "Ustaz, masa kita sedang uugg uugg pun kita kena zikir juga “

“Yaaaa!” Guru itu jawab bercampur geram, pasal Arman suka berseloroh …


Atuk Man pun sama berzikir mengikut bunyi tayar…Hu Huuu dengan nafas di hembus keluar, itu lagi satu kaedah zikir yang di pelajari.. .Itu lah kelaziman Atuk Man bila naik kereta, dia amat sensitive dengan bunyi… sekejap tadi ada lampu signal ke kiri yang di pasang oleh Wan Je berbunyi.. tik… tok …tik… tok.. tik… tok..Hati Atuk Man pun secara otomatik mengatur zikirullah…. Allah Hu Allah Hu ..Allah Hu mengikut rentak bunyi tik tok tik tok bunyi lampu signal….

“Perlembagaan kita pasal 3-1( article 3-1), jelas menyatakan: Islam adalah ugama Negara Malaysia .Lain lain Ugama boleh(dalam bahasa Ingerisnya 'may') di amalkan secara aman.Peruntukan ini dah hampir serupa declarasi Medina. Islam adalah Ugama di Medina, tapi ugama lain di benarkan juga !

Banyak lawyer termasuk seorang kawan Atuk Man, Datuk Munar seorang lawyer, tapi dah tak praktis lagi , berkata, itu hanya statement, tidak ada kuasa untuk perlaksaan (enforcement). Tidak ada klousa perlaksanaan selepas pasal 3-1 di peruntukan.

Tapi kita kena pandai berhujah. Bila sebut Islam, kita kena tanya balik dan dapatkan pandangan mahkamah, dengan meminta adakan ‘bicara dalam bicara’, apa itu Islam?; Kita faham bahawa Islam asasnya AlQuran. Kita kena pergi mahkamah tunjukkan apa itu Al Quran dan apa isinya. Rasanya belum ada orang jadikan Al-Quran sebagai exhibit untuk penyokong hujah mereka dalam mahkamah.

Dalam Al Quran ada menyebut bila datang undang undang Allah semua undang undang buatan manusia gugur(batal).. . Kalau nak kan klousa seperti mana kehendak lawyer tadi , ini lah 'klousa' selepas pasal 3-1 perlembagaan kita yang tak payah di sebut dalam perlembagaan (silent and understood) yang boleh di laksanakan”

Jadi konklusinya perlembagaan Malaysia yang mengatakan Islam adalah Ugama Negara Malaysia, sebenarnya telah meletakkan undang undang Islam di atas nya, kalau mahkamah setuju Al-Quran adalah 'part and parcel' of Islam, dimana tanpanya tiada perkataan Islam”..

Penghujahan Atuk Man dalam dirinya terhenti tiba tiba.

Dia terdengar seorang ustazah dalam radio klasik national berceramah tentang banyak gadis Malaysia jadi mangsa sindikit dadah antarabangsa. Penceramah mengaitkan dengan unsur semula jagi manusia yang ingin mencuba benda baru, seperti Adam dan Hawa tergoda dengan ajakan syaitan kerana ada unsur mahu mencuba benda yang baru- buah khuldi..…lalu Adam dan Hawa di keluarkan dari syurga dan di hantar ke bumi.

Atuk Man terus berkata pada isteri nya:

“ Banyak orang tak faham...sebenarnya Allah memang nak jadikan Adam sebagai Khalifah di bumi..Kalau tak di keluarkan Adam dan Hawa dari syurga dan hantar ke bumi Adam tak jadi khalifah dan tiada lah kita semua…semua kejadian itu sudah di rancang dan termaktub, buah khuldi itu hanya sebab menyebab saja . Dalam computer besar Allah semua sudah ada, Cuma menunggu masa saat dan ketikanya saja untuk di perlakukannya” Tiba tiba Atuk Man bersuara.

Isteri nya tak berkata apa apa… mereka pun sudah sampai ke pintu masuk ke condo tersebut...Wan Je angkat tangan kepada penjaga dan terus ke tempat letak kereta,.

Sampai kat letah kereta di besmen satu, telifon berbunyi ,Wan Je jawab: ”helo.. Mak cik ni…kamu sampai lepas asar? ok! ok! mak cik tunggu kat atas, dalam rumah..sampai nanti kamu ketuk pintu.” Atuk man dengar dialog isteri dan faham..

Atuk Man turun dari kereta dengan melafas" Bismillahirrahmanirrahim."

Ada masa Atuk Man tak melafaskannya, tetapi dia ingat terus ‘Allah’ dan ingat akan hakikat nya yang melangkah ada lah AfaalNya.

Kalimah Bismillah..amat penting; di riwayatkan, Saidinal Ali, pernah menerangkan kepada seorang sahabat yang bertanya bab Bismillah.. Beginda ambil masa sepanjang malam, itu pun baru mengupas bab “ba” pada permulaan Bismillah…

Sebenarnya bila sebut Bismillah, bermakna kita ‘meminjam’ nama Allah yang membawa erti ‘sifatnya’ juga..

Sebagai contoh, baru baru ini anak saudara Wan Je, isteri Atuk Man, sekarang bertugas di Jeddah, nama timbangan Atan, hantar email kepada Atuk Man:

“Pak Je kenal ke Arkitek Tengku Amar, Firm dia dapat projek di Mekah, tolong rekomen saya nak minta kerja dengan firm dia.” Atan bahasakan Atuk Man, Pak Je.

“Sebenarnya, Pak Je dah bertahun tak jumpa Tengku Amar. Kamu hantar saja email atau surat cakapkan kamu anak saudara Pak Je, Insyallah dia mesti ingat kat Pak Je” Pak Je email balik jawapannya..

Lebih kurang sama juga lah, bila Atuk Man membenarkan namanya di gunakan, seolah olah diri Atuk Man yang pergi sana menemui orang itu..

Kena faham benar benar signifikasi dan kaedah bila menyebut Bismillah...barulah ada kesannya.

Mereka naik keatas tingkat sembilan. Setelah buka pintu mereka pun masuk.Rumah itu kosong, baru siap awal tahun. Mereka berdua pernah tidur kat rumah itu bersama cucu cucu mereka, dengan bawa toto dan bantal, makan pergi kedai berhampiran, saja suka suka je.

Waktu asar lambat lagi, lagi setengah jam.Atuk Man pergi buka tingkat, angin menderu masuk ..Huuu, maklum tempat tinggi dan tingkap mengadap arah ke utara , walaupun terdapat rumah rumah dan deretan kedai kedai tapi tiada bangunan tinggi di situ yang menghalang laluan angin...

Atuk Man berdiri lama juga di tepi tingkap memerhati panorama di hadapan matanya, nampak horizonnya berbatu batu jauh nya sebelum bertemu kaki langgit. Kawasan boleh di katakan semua rata, di penuhi dengan rumah terrace dua tingkat, rumah kedai tiga tingkat, di sebelah kiri nampak seperti ofis mungkin berkaitan dengan Kampus UiTm.

Tak jauh kehadapan ada simpang empat, pertemuan jalan utara, selatan, timur dan barat. Sepanjang jalan itu penuh dengan berbagai kenderaan; kereta ,lorry, bus ,motor sikal, bersilih ganti...ada dari selatan nak keutara,dari utara nak ke selatan, dari timur nak kebarat, dari barat nak ke timur ..dari selatan ada pula beluk ke timur....masing masing dengan tujuan masing masing.. ada nak balik kerumah masing masing, ada yang baru keluar rumah nak ke Klang, ada nak ke seremban, ada juga nak ke kedai…

“Masing masing dengan urusan masing masing; ada kerana nak ambil anak tuition, ambil isteri, nak ke supermarket beri barang keperluan dapur. Ada yang nak ke Kedah besuk ada meeting, nak pergi dinner dengan kawan kat KL, berbagai bagai urusan “…Fikir Atuk Man

”Mereka yang dalam kereta itu, yang melalui simpang itu di saat ini, tahukah mereka bahawa mereka semuanya sudah di program, dalam computer Allah di Lahul Mahfus?. Mereka sedang di gerakkan memandu kereta dengan hala, tujuan dan urusan masing masing yang sudah di tentukan. Filem sudah lama di buat oleh pengarahnya baru hari ini di dipertuntunkan dan yang menyaksikan lakunan ini hanya Atuk Man seorang?

Subahanallah….hebat nya Tuhan ini”. Atuk Man terus memikir..adakah di kalangan mereka itu sedang mengingat Allah? Tuhan saja yang Maha mengetahui.

Kalau ada yang ingat Allah masa itu , adakah dia fakir Allah itu jauh dari dia “ God is watching us from a distance….seperti lagu Bette Mendler”?

Atau Allah itu tersangat dekat dan dengar bisikkan hatinya?

Ini di katakana:Suhuu wahdah bil kasrah, suhuu kasrah bil wahdah
., pandang yang banyak nampak yang satu ..pandang yang satu nampak yang banyak.

Atuk Man memandang, mengamati dan memproses semuanya yang ternampak di depan matanya; kenderaan yang sibuk, rumah rumah, rumah kedai pokok pokok yang hidup di tepi rumah dan jalan raya: apa yang di panggil pandang yang banyak ….bila di kaji dan diproses satu demi satu, hasilnya akan membawa kita balik kepada yang satu ia-itu Penciptanya Allah SWT. … Suhuu wahdah bil kasrah.

Ini tingkatan pertama yang mampu di lakukan oleh orang nak mulakan langkah ke ilmu hakikat.. melihat pada yang banyak ..lihat segala yang hidup di depan mata..semua makluk ,pokok haiwan manusia,angin hujan, panas..segala galanya..lalu berinteraksi …apa semuanya ini? Untuk siapa semua ini?

Kalau seorang saintist tentu akan nampak perkara yang menakjubkan sekali bila di memerhatikan dalam satu cell daun di bawah microscope. Di dalam nya ada kilang kilang, tak terbilang banyaknya, kilang kilang yang terlibat buat makanan ‘carbohydrate’ untuk makanan pokok itu sendiri, kemudian di makan binatang dan manusia…

Carbohydrate yang di process dari cahaya oleh chlorophyll. Cahaya terpancar dari matahari salah satu nur Allah yang boleh kita lihat dengan mata kasar...

Bayangkan dunia tiada matahari; jadi gelap gulita dan sejuk dibawah paras suhu beku. Dunia “hidup” atas haba(tenaga) dan cahaya dari matahari . Inilah dia ciptaan Allah yang paling asas untuk kehidupan di alam raya ini. Semua untuk siapa kalau bukan untuk manusia? Tuhan buat semua ini agar manusia dapat berterima kasih atas ciptaan dan Rahmat Allah.

Semua ini adalah menisfestasi sifat sifat Allah SWT. Ciptaan Dia dari Dia.

Adakah Allah buat semua ini dari benda benda lain,luar dari dia?…Mustahil..
Kalau Allah menggunakan bahan yang lain luar dari Dia, bererti Allah lemah…


Contoh seperti manusia buat kereta, tapi menggunakan bahan yang sudah ada,seperti besi tembaga aluminium dll …tidak boleh di putuskan manusia itu pembuat kereta sepenuhnya…

Kalau Tuhan gunakan barang bukan dari Dia untuk mencipta semua ini bererti ada kuasa lain selain dari Allah…Ini Mustahil!

Dalam bab ini manusia tiada jawapan lain melainkan jawapan nya mestilah semua nya dari Dia belaka…WAHDAT-UL-WUJUD.

Theory Darwing iaitu semuanya dari satu atom.Atas satu panahan petir yang paling kuat telah terjadi( dengan tak sengaja?) satu atom protein ‘bernyawa’ tiba tiba muncul jadi binatang satu sel, amoeba, DAN BERMULA NYA DARI SITU SATU EVOLUSI penghidupan makluk makluk yang ada di bumi, pokok dan haiwan kecuali manusia dan Jinn …

Ini ada sikit kebenarannya, iaitu hanya di sudut makluk selain manusia dan jinn.Theory Darwing tak terlibat manusia...Manusia adalah ciptaan melalui Adam yang di datangi dari “planet lain(syurga)” berhijrah ke bumi….sebab itu saintist masih belum dapat cari ‘the missing link’ sebab the missing link memang tak ada…homosapien dan neanderthals dengan manusia tak ada link. .. tak tahu lah kalau mereka sudah buat ujian DNA dan dapat kaitkan ada persamaan dari segi structure DNA nya.

Kalau manusia tak ‘di campak’ ke dunia ini, theory evolusi Darwing lagi cantik, (perfect) sebab tidak ada ganguan dari manusia.Seperti kata malaikat kepada Tuhan, manusia akan membuat huru hara dan kemusnahan di bumi.

Saksikan lah sendiri .Alam sekitar musnah.Binatang jadi pupus…semua angkara manusia yang bawa kemusnahan seperti jangkaan malaikat.

Ini tak menghairankan sebab Tuhan telah merancangnya sebegitu rupa. Firman Allah, “Hanya sedikit hambaku yang bersyukur” …

Yang sedikit( muqarabun) ini lah jadi pilihan Tuhan.

Manusia memang di jadikan tuhan sebagai makluk yang teristimewa sebab itu “ Manusia dan Jinn di jadikan untuk menyembah Allah”.

Lebih teristimewa lagi ialah orang orang yang beriman di mana Tuhan berfirman ‘Orang orang kafir berasa gerun bila berhadapan dengan Orang beriman” Firman Allah mesti benar tapi macam mana caranya nak dapat kegerunan ini?

Kena kenal Penciptanya dan bila dah kenal untuk memuji Dia, mengatakan kehairanan kita atas kejadian kejadian ini, cekarwala, bintang bintang, planet planet, bulan, bumi dan mata hari…

“Tak sia sia kau jadikan semua ini” … Suhuu wahdah bil kasrah. Bagi orang hakikat ini lah lah dia pandang yang banyak nampak yang satu .

Semuanya yang tampak ialah gambaran Allah…kenyataan Dia.

Andaikata tiada alam ini, namun, Allah tetap ada.

Andai kata kita buat satu robot yang boleh buat apa saja seperti manusia, tetapi kita tidak programkan dia untuk mengenal kita sebagai penciptanya boleh kah robot itu mengenal kita?

Lembu yang hilang memerlukan tuannya untuk mencarinya.

Mencari Allah dengan Allah. Itu lah hakikatnya”. Atuk Man terhenti dari lamunan dia bila terdengar suara isterinya

“Student tu dah datang”..

Atuk man bergegas untuk bersiap diri untuk berjumpa student student itu, semuanya perempuan.

Lepas ini nak balik kerumah dulu dan lepas Isyak, akan ke “the Curve” kat Mutiara Damansara berjumpa Afif, Adlan,Nik dan Misnan, bekas staff Atuk Man, saja makan makan…mungkin nak terangkan sikit pasal kalimah Laa illaha illallah..dan laa haula wala quwwata illah billahi..Insyaallah fikir Atuk Man..

wassalam

ahkir bahagian 4

2 comments:

love is forever said...

assalamualaikum..seronok membaca bahan ilmiah ni..membuat minda dan memberi pengajaran dan pendidikan...terima kasih.

Anonymous said...

Suhuu wahdah bil kasrah, suhuu kasrah bil wahdah

Salam tok Man ,,,harap biar sempurna perkataan arab nya termasuk lah sebutannya,,,,